نویسنده ماه

نویسنده‌ی فروردین‌ماه: سیمین دانشور

معرفی سیمین دانشور

تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که نقش زنان در ادبیات امروز جامعه چیست؟ می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند‍؟
سؤال را آسان‌تر مطرح کنیم، تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که اصلا اولین داستان‌نویس زن ادبیات معاصر ما کیست؟ یا در بین شاعران معاصر کدام زن خود را به قله رسانده است؟
خوشبختانه، ادبیات معاصر ما زنان عالی و منتقد کم ندارد و این مایه فخر و مباهات ماست.
سیمین دانشور، اولین زن داستان‌نویس ادبیات ماست که در کارنامه ادبی و هنری خود آثار فاخری را به یادگار گذاشته است.
سووشون، معروف‌ترین داستان ایشان است.
سیمین در این اثر، زنانگی، جنگ، جامعه‌شناسی، سیاست و فرهنگ غنی ایرانی را در قالبی کاملا ادبی و با استفاده از عناصر قویِ داستان ترکیب کرده است.
در این داستان زنی به نام زری و همسرش یوسف در خانواده‌ای کاملا با درون‌مایه‌های ایرانی زندگی می‌کنند. در این میان و در این خانواده‌ی ساکن شیراز ناگهان سایه‌ی جنگ نشسته می‌شود. سیمین این اثر را با توجه به معاصر بودنش با اسطوره‌ها و حماسه‌ها نیز پیوند زنده است و این اتفاق از برجستگی های این داستان است. این اثر به چند زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده و پس از چندین سال گذراندن عمر هنوز از داستان‌های برجسته‌ی ادبیات فارسی به شمار می‌رود.
سیمین دانشور در کارنامه‌ی خود فقط سووشون را ندارد بلکه کتاب‌های از جمله ساربان سرگردان، جزیره‌ی سرگردانی، شهری چون بهشت، به کی سلام کنم و انتخاب دیگر از دیگر آثار اوست.
تسلط و چیرگی سیمین بر ادبیات و زبان فارسی آنقدر زیاد است که ایشان ۲۰ سال به عنوان استاد در دانشگاه تدریس کرده و ترجمه‌های مختلفی هم به نام ایشان برای امروز مانده است.
وی در ۸ اردیبهشت سال ۱۳۰۰ دیده به جهان گشود و خود را به عنوان ستاره‌ای درخشان در ادبیات ما ماندگار کرد.
ازدواج دانشور با جلال آل احمد تاثیرات زیادی بر او گذاشته و اندیشه‌هایش را تا حدی تغییر داده و او را در ادبیات ماندگارتر کرده است.
ایشان در سن ۹۰ سالگی و در تاریخ ۱۸ اسفند سال ۱۳۹۰ به دلیل بیماری آنفولانزا از دنیا رفته و از خود برای ما فقط نوشته‌هایش را به یادگار گذاشته است.
بعدها نویسنده‌های دیگر به تقلید از این زن و سبک او، داستان‌ها نوشته‌اند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *